E15: Náš hlavní úkol je doručit digitalizované stavební řízení, které bude sloužit lidem. Schvalování stavebních záměrů nesmí být ohroženo, říká Martin Kupka
Poslední dvě Zastupitelstva města se odehrávala především ve znamení vášnivé debaty o tzv. SWAPu neboli úrokovém zajištění dluhopisu, respektive řešení stávající smlouvy o zajištění s Českou spořitelnou a o uzavření nových, pro město výhodnějších smluv.
Ale popořádku. Dluhopis vydaný v roce 2010 byl zcela logicky v témže roce zajištěn proti skokovému růstu úrokových sazeb. Proto byla v roce 2010 tehdejším primátorem Kittnerem podepsána smlouva s Českou spořitelnou, která toto zajištění řešila. Optikou úrokových sazeb posledních dvou let se ovšem tato smlouva jeví jako nevýhodná, respektive příliš drahá a proto se jí zastupitelstvo začalo zabývat. Byla realizována celá řada právních analýz, na jejichž konci byla vyslovena domněnka, že při uzavírání smlouvy nebylo postupováno formálně zcela správně a že je tato smlouva nejspíš neplatná. A v tomto okamžiku se celé věci chopila Změna pro Liberec, která pod svým obvyklým praporem boje se vším a s každým začala bubnovat na poplach a začala tlačit vedení města k tomu, aby tato smlouva byla prohlášena za neplatnou a aby město uzavřelo smlouvu novou.
Na první pohled se to samozřejmě může zdát jako logický krok a jako lákavá cesta (kterou se ostatně snaží i nabízet veřejnosti). Tato cesta má však několik problémů a rizik:
1) Město by tímto způsobem zásadně narušilo vztahy se svým největším věřitelem.
2) Městu by mohly být v okamžiku, kdy by přestalo plnit na základě uzavřené smlouvy, obstaveny účtu a mohlo by se, byť krátkodobě dostat do problémů s úhradou nákladů běžného provozu města.
3) Vystavilo by sebe riziku z nárokování škod vzniklých České spořitelně v souvislosti s uzavřením předmětné smlouvy a tyto škody by mohly dosáhnout až stovek miliónů korun.
4) Tímto krokem by byla výrazně narušena důvěra vůči městu na bankovním trhu, vysoce pravděpodobně by byl městu snížen rating, a tím by se v podstatě eliminoval přístup města ke krátkodobému financování, nebo by se cena takových peněz vyšplhala do závratných výšin.
Pojmenoval jsem čtyři z mého pohledu nejdůležitější rizika, ale našla by se i další. Z tohoto výčtu rizik je ale jasné, že ona Změnou tlačená cesta až zase tolik lákavá není.
Oproti tomu zde jsou měsíce tvrdých vyjednávání s Českou spořitelnou, která si je na druhou stranu velmi dobře vědomá toho, že může být současná smlouva prohlášena za neplatnou. Na konci těchto jednání je nabídka České spořitelny a dohoda o narovnání, které nastalou situaci do značné míry řeší. Především se ale podařilo dojednat nové podmínky, které sice možná nejsou takové, jako kdybychom začínali zcela s čistým stolem, ale jsou výrazně lepší než ty současné. Město tímto krokem ušetří za celou dobu platnosti nové smlouvy cca 73 mil. Kč a zároveň si výrazně vylepší cash flow v nejbližších pěti letech, tedy letech, které budou pro město z hlediska napjatosti rozpočtu nejkritičtější. Zároveň tak dojde k narovnání vztahu s největším věřitelem města.
Tento přístup také zastupitelé za ODS na listopadovém zastupitelstvu podpořili. Změna pro Liberec sice už dnes pravděpodobně připravuje jednu z mnoha svých žalob a už na zastupitelstvu ústy pan Baxy vyhrožovala podáním trestního oznámení na každého zastupitele, který bude hlasovat pro dohodu o narovnání. Snaží se vyčíslovat jakési fiktivní ztráty vzniklé městu ve srovnání s cenami zajištění na trhu, ale skutečnost je taková, že je nutné srovnávat srovnatelné, a faktem je i to, že ačkoli město poptávalo jiné bankovní ústavy, žádnou jinou nabídku na zajištění dluhopisu s ohledem na nastalou situaci nedostalo. Z toho mimo jiné vyplývá, že žádná škoda nevzniká a nevznikne, a naopak přístup navrhovaný Změnou nesl rizika vzniku škod v řádech stovek miliónů korun.
Smutnou skutečností pak je chování zastupitelů ze Změny pro Liberec, kteří se nezdráhají sáhnout k praktikám komunistů ze čtyřicátých let minulého století a vyhrožují ostatním zastupitelům před hlasováním trestními oznámeními.
Ing. Ondřej Červinka
předseda místního sdružení
zastupitel statutárního města