2024

sobota 4. května


Liberecká ODS www.ods.cz napište nám

Aktuálně:

15.3.2022

NOVINKY ODS

Více ]

28.2.2022

NOVINKY ODS

Více ]

21.2.2022

NOVINKY ODS

Více ]

17.1.2022

NOVINKY ODS

Více ]

19.11.2021

NOVINKY ODS

Více ]

archiv novinek ]


Aktuality:


Moderátor (Jan BUMBA):

Pokud jezdíte po České republice autem, nemohli jste si nevšimnout, kolik nejrůznějších reklam se u silnic snaží připoutat vaši pozornost. Někoho reklamní cedule u silnic iritují, někoho možná i baví, někdo se snaží je nevidět. Přinejmenším část dopravních expertů ale upozorňuje především na to, že billboardy u silnic jsou nebezpečné. Ostatně třeba v Německu žádné obří reklamní tabule u dálnic nejsou. V Česku se současný stav snaží změnit poslanec ODS Libor Ježek, jehož návrh novely takzvaného silničního zákona dnes doputoval na vládu. Takže měly by být v Česku zakázány billboardy u dálnic? Můžete se také zapojit na mailové adrese ozvenydne@rozhlas.cz. Ve studiu vítám poslance ODS Libora Ježka. Dobrý den.

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Dobrý večer.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

A na telefonní lince je prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Dobrý večer i vám.

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Dobrý podvečer.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pane poslanče, vy navrhujete úplný zákaz billboardů u silnic?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Ano, úplný zákaz billboardů u silnic. Právní úprava, která platí od roku 2001, tak stanovila pásmo 250 metrů ochranné od dálnice, kde by billboardy býti neměly a zároveň umožnila povolování umisťování billboardů, takže trošičku Kocourkov.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Billboardů nebo veškeré reklamy?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Veškeré reklamy.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

To znamená, že by nezáleželo třeba na velikosti té reklamy, vy byste chtěl zakázat veškerou komerční prezentaci v nějaké blízkosti silnic rychlostních?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Já si myslím, budeme-li se bavit o bezpečnosti silničního provozu, tak každá pevná překážka může způsobit ztrátu lidského života. To znamená všechny nebezpečné pevné překážky v ochranném pásmu dálnice.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

A co znamená to u dálnic a rychlostních silnic? V jaké vzdálenosti? Připomněl jste těch 250 metrů od dálnic, to by byl ten limit i v rámci vašeho návrhu?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Tak samozřejmě těch 250 metrů zůstává, to už jednou bylo v právní úpravě zakotveno, ale povoluje se to umisťování těchto reklamních poutačů a já jsem přesvědčen, že je to špatně.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Vám jde tedy hlavně o zrušení těch výjimek?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Ano, o zrušení výjimek.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pane Brabče, protestovaly by reklamní agentury proti zákazu?

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Já teď neslyším, haló, slyšíme se?

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Ptal jsem se, zda by reklamní agentury protestovaly proti zákazu billboardů u dálnic?

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Já si myslím, že reklamní agentury s tím nemají až tak co do činění, protože oni nejsou většinou majiteli a provozovateli těch reklamních ploch. Agentura je ta, která to většinou zprostředkovává. Je potřeba se ale zeptat i jinak. Je-li to legální, pak zcela jistě billboardy by byly dobré, protože veřejnost má právo na informace a toto je jedna z forem komerční informace, kterou můžete ta veřejnost dostat.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Vy si myslíte, že billboard je součástí práva na informaci?

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

No tak předává jistě informace, a to nejenom komerčního charakteru. Je to o politických reklamních kampaních, je to o charitativních věcech, prostě je to prostředek pro předávání informace. Čili otázka je, zda je to legální.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Je reklama u dálnic účinná?

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Pokud by nebyla účinná, tak by určitě nefungovala a to znamená, nebyl by ten tlak na to, aby billboardy u dálnic stály. Čili určitě účinná je.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pokud je účinná, tak to je přece doklad toho, že odpoutává řidičovu pozornost.

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

To jistě může být pravda, ale já tvrdím, že je-li to legální, tak může odpoutávat. Přece nemůžete po řidičích chtít, aby prostě se mu nakázalo, aby se nedíval. On se dívá i na jiné věci a ty jistě, na budovy, na cokoliv, sleduje věci okolo sebe. Prostě ten billboard, pokud je tam legálně, tak tam může být.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pane Ježku, máte nějaké analýzy, které by jednoznačně přesvědčivě dokládaly, že billboardy u dálnic jsou nebezpečné? Nebo reklama u dálnic.

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Když budeme vycházet ze statistik, které jsou přístupné u Dopravní policie Ministerstva vnitra, či jiných statistik, tak samozřejmě náraz na pevnou překážku a ztráta lidských životů je to v rozsahu stovek za rok. V České republice se podařilo...

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Na pevnou překážku, ale to nemusí být zrovna billboard. Zůstaňme u těch reklamních poutačů.

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

V těch statistikách není rozlišeno, jestli je to billboard nebo jestli je to zeď. Je to zkrátka pevná překážka v ochranném pásmu dálnice.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Přišel nám do Ozvěn dne email od pana, který píše - nevím o nikom, kdo má rád billboardy u silnic, zohyzďují krajinu, vůbec nechápu, k čemu tak jsou. Našimi hosty jsou nadále poslanec ODS Libor Ježek a i prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Zůstaňte s námi, pánové. Teď zvu do vysílání Tomáše Kaase, náměstka ministra dopravy. Dobrý večer.

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Dobrý večer.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pane náměstku, má vaše ministerstvo k dispozici studie toho, jaký vliv na nehodovost mají billboardy a reklamy u dálnic?

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Tak přímo jaký vliv mají billboardy, studii nemáme, nicméně jasně vyplývá ze statistik nehodovosti, že je velké množství nehod, kdy řidič nevěnuje pozornost řízení, což samozřejmě reklamní zařízení jsou jedněmi zařízeními, které určitě tu pozornost odpoutávají.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Takže byste jako ministerstvo byli pro zákaz takovéhoto typu reklam u dálnic a rychlostních silnic?

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Ztotožňujeme se s tím záměrem zpřísnit, nebo eventuelně i zakázat reklamní zařízení v ochranném pásmu dálnic a rychlostních silnic.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Kdo povoluje ty výjimky, kvůli kterým stále ještě jsou billboardy i v těsné blízkosti dálnic?

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Tak samotnou stavbu povoluje vždy obecní úřad svým stavebním povolením, nicméně je k tomu zapotřebí právě v ochranném pásmu souhlas Ministerstva dopravy a vyjádření Ministerstva vnitra.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

No a proč ten souhlas dáváte, když říkáte, že to může být nebezpečné?

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Musím říct, že v poslední době je těchto souhlasů velice málo, možná bychom mohli mluvit v jednotkách případů, kdy byl tento souhlas udělen, ale samozřejmě jsou tu některé reklamní zařízení, která byla vybudována v dřívější době, kdy ochranné pásmo bylo menší nebo ještě nebylo vůbec stanoveno.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Kdo dostává peníze z těch reklam u silnic a dálnic?

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Tak je to otázka majitelů pozemků, na kterých stojí ty reklamní zařízení.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

A když, dejme tomu Ministerstvo dopravy souhlasí s onou výjimkou, tak má z toho také nějaký zisk?

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Tak pokud se jedná o zvláštní využívání, což samozřejmě znamená, že je to přímo na silničním pozemku, tak pak z toho má zisk majetkový správce, kterým je organizace zřízená Ministerstvem dopravy, a to je Ředitelství silnic a dálnic.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pane náměstku, ještě prosím jednu věc, pokud vy říkáte, že to může být nebezpečné, proč Ministerstvo dopravy samo nepřišlo s nějakým návrhem novely silničního zákona podobné té, se kterou přichází pan poslanec Ježek?

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Je to zejména z těch důvodů, o kterých jsem hovořil, že ještě před platností zákona 13 z roku 97 byly povoleny reklamní zařízení stavebními povolením buď s dlouhou dobou platnosti, která přesahuje stávající rok i v řádu několika let a i tak, jak jsem hovořil, v tom zákoně 13 bylo původně ta hranice ochranného pásma 100 metrů. To znamená, za touto hranicí dnes nám stojí také reklamní zařízení, která byla povolena do dobu delší. Takže vidíme v tom trošku problém vzhledem k těm povolením, která již byla vydána.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Tomáš Kaas z Ministerstva dopravy, děkuji za rozhovor, na shledanou.

 

Tomáš Kaas, náměstek ministra dopravy:

Prosím, na shledanou.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pane poslanče, Ministerstvo dopravy jakoby sdílelo a zároveň nesdílelo vaše přesvědčení. Co tomu říkáte, takovémuto vyjádření Ministerstva dopravy? Že ono řekne ano, je to nebezpečné, ale zároveň jsou tam výjimky, se kterými nebudeme nic dělat?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Samozřejmě je to český Kocourkov, protože chceme-li skutečně bezpečnost a plynulost silničního provozu, tak bychom měli udělat všechno proto, abychom to zajistili. A i jedna z těchto povinností je na Ministerstvu dopravy a právě měli přijít s tímto zákonem. Když skutečně projíždíte evropské dálnice, tak na nic takového nenarazíte. Projíždíte-li českou D1, je to les výjimek.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Přišel nám další e-mail do Ozvěn dne od paní Křížkové. Ta píše, že podporuje váš záměr. Píše - projela jsem osm států ve Spojených státech, žádné billboardy tam nejsou nikde, navíc šířka krajnic je nesrovnatelná. Zakažte to, zachráníte spoustu životů. Pane Brabče, i kdybyste měl před sebou jasnou statistiku, která ukáže, že billboardy v blízkosti dálnic a rychlostních komunikací jsou nebezpečné, ani za takových okolností byste nebyl ochoten uvažovat o tom, že by bylo lepší je dát někam jinam?

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Ne, ne, ne, prosím pěkně já určitě, nechápejte mé poznámky tak, že obhajuji za každou cenu billboardy, já jenom říkám, jsou-li tam legálně, a pan Kaas to říkal, pan náměstek ministra dopravy to říkal zcela správně, jsou-li tam smlouvy, které ty billboardy staví do pozice legální, tak pak je bohužel, bohužel v uvozovkách, vše v pořádku. A je jisté, že je-li to pevná překážka, no tak se do ní dá narazit. Čili já neobhajuji billboardy za každou cenu, já jenom říkám, že mohou-li tam být, nechť tam budou, ale můj osobní názor je úplně stejný jako pana Kaase, který to, myslím, vysvětlil velmi pregnantně.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Billboardů v České republice je skutečně velké množství. Není jich, pane Brabče, už tolik, že to je kontraproduktivní? Z hlediska nějaké reklamní marketingové komunikace.

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Víte co, samozřejmě, je-li nabídka velká, klesá jejich cena a já osobně si myslím, že ta devalvaci již proběhla někdy před pěti, sedmi lety. To znamená, je jich přespříliš. Ale to už se posouváme v té otázce malinko někam jinam. Určitě by pročištění celé té oblasti prospělo i samotné kultuře, dá-li se tak nazvat, této formy marketingové komunikace.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Možná se posouváme někam jinam, ale několik posluchačů nám napsalo své výtky vůči tomu, jak to vypadá. Že zmiňují právě estetické hledisko. Hraje při zadávání reklamy na billboard roli estetické hledisko? Myslíte vy sám, pane Brabče, že billboardy jsou hezké?

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Tak na billboardu samo o sobě asi nic hezkého není, ale on něco sděluje a já už nedovedu předjímat, co tam je za to sdělení. Faktem je, že já jsem v poslední době žádné rezavé ohnuté ošklivé neviděl a většinou se jedná o stavby, které jsou nějakým způsobem zakomponovány do nějakého celku.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Vy nemyslíte, že by to hyzdilo krajinu?

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

No tak určitě billboard někde na vršku kopce asi není nic zajímavého, ale prostě je to legální, je tam, bohužel. Nic se s tím asi nedá dělat a nebo se s tím teďka začne něco dělat.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Pane Ježku, jakou šanci, realistickým odhadem, má váš návrh na zákaz reklamních billboardů u dálnic?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Nedokážu odhadnout. Samozřejmě rozhodování o tom návrhu zákona je, aby si každý stanovil priority. Na jedné straně ochrana zdraví a lidských životů a na druhou stranu výjimky a podpora velmi zajímavého byznysu.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

No dobrá, ale tak jste zkušený poslanec, může váš návrh projít sněmovnou do voleb?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Já si myslím, že ten legislativní prostor tam na to je. Čili může projít do voleb.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Jaký prostor? Prosím konkrétněji. S kým jste jednal, u koho máte zajištěnu podporu?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Tak jednání bude probíhat v rámci prvního čtení Poslanecké sněmovny a případně, projde-li to dalšího čtení v rámci výborů, může dojít k úpravám. Ten legislativní proces je nevyzpytatelný.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

To znamená, že se vůbec ani nedá odhadnout, jestli tento váš návrh může projít sněmovnou do voleb, které budou, teď to vypadá, asi na konci května?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Já si myslím, že v této politické konstelaci opravdu těžko předvídat, jaký bude průběh toho legislativního procesu.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Tak v politické konstelaci, a co ve vaší straně? V ODS má podporu tento návrh?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Já si myslím, že to bude zase na rozhodnutí jednotlivců, nikoliv na stranickém rozhodnutí, protože skutečně je to mezi ochranou zdraví, lidských životů.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Proč by to nemělo být na stranické úrovni?

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Toto nebyl žádný předmět volebního programu nebo něčeho takového. To si myslím, že je zcela konkrétní jednotlivá záležitost.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Poslanec ODS Libor Ježek. Děkuji, že jste přišel. Na shledanou.

 

Libor JEŽEK, poslanec PS PČR (ODS):

Děkuji, na shledanou.

 

Moderátor (Jan BUMBA):

Naším hostem byl i prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Děkuji za rozhovor, na shledanou.

 

Pavel BRABEC, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace:

Také, hezký nový rok, mějte se.
 

Vyhledávání



Přihlášení






Odkazy

 Petr Beitl

Poslanec PS PČR

 

blog.idnes.cz

ODS Jablonec nad Nisou, Komenského 23/7, 466 01 Jablonec nad Nisou
Tel.: 910 980 110, GSM: 603 489 934, E-mail: os.jablonec@ods.cz